Leren door doen
Nu Xandra een poosje bezig is met de workshop Blaasinstrumenten, begint de verfijning. Gaandeweg zijn er dingen geleerd, dingen veranderd, aangevuld en aanpast. Net als de deelnemers aan de workshops zit Xandra ook in een leertraject.
Afscheid van de dwarsfluiten
“Van elke workshop die ik geef, neem ik dingen mee om later te kunnen finetunen. Voorbeeld? Ik begon met een paar dwarsfluiten. Omdat ik zelf zo dol ben op dat instrument en ze er in een orkest helemaal bij horen. Maar wat bleek? Twee uur is eigenlijk net te kort om erop te leren spelen. Een heel enkele keer heeft een deelnemer het meteen door en dan kan het, maar té vaak duurt het gewoon net te lang om het onder de knie te krijgen. Dat gaat dan ten koste van het plezier en ik heb minder aandacht voor de overige instrumenten. Dat wilde ik niet en dus zijn ze weg. Ik heb mijn eigen dwarsfluit wel altijd bij me dus als er eens een deelnemer is die het per se wil proberen, dan kan dat altijd.”
Beton absorbeert geen geluid
Niet elke ruimte is geschikt voor de workshop. “Meestal zitten we in een prima ruimte, zelfs een fabriekshal kan geschikt zijn. Maar ik heb één keer een workshop gegeven in een betonnen bunker. Een prachtige locatie met veel historie. Voor blaasinstrumenten echter totaal ongeschikt. Geluid moet deels geabsorbeerd worden en als er iets is dat beton niet doet, is het absorberen. Ik had knallende koppijn na afloop en veel van de deelnemers ook. Daarom overleg ik altijd even met de organisatie waar de workshop plaats gaat vinden en als er niets is, heb ik zelf een aantal alternatieven. En nee, daar hoort de bunker niet bij.”
Nieuwe dingen op mijn pad
“Wat ik zo mooi vind aan deze workshop is wat het me doet in mijn persoonlijke ontwikkeling. Vanuit deze activiteit komen nieuwe dingen op mijn pad die ik met beide handen aangrijp. Ik ben gevraagd om in de regio een blazersklas op te starten voor volwassenen die graag een blaasinstrument willen leren bespelen. En ik ga als ZZP’er aan de slag voor de Muziekschool Art4U uit Veldhoven. Muziek krijgt weer een prominentere rol in het onderwijs, wat ik natuurlijk fantastisch vind. Elke gelegenheid om muziek te promoten, grijp ik aan.”
Leren werkt twee kanten op
Het mooie van de workshops is dat het leerproces twee kanten in werkt. “Ik leer van mijn deelnemers en zij leren een instrument bespelen, de basisbeginselen dan toch. Ik heb nog niet meegemaakt dat het iemand echt over de streep heeft getrokken om daadwerkelijk op muziekles te gaan, maar wat niet is, kan nog komen.”